Eerste energielabels uitgedeeld aan elektrische auto’s

In Groot-Brittannië zijn er voor het eerst energielabels uitgedeeld aan elektrische auto’s. Het beoordelingssysteem laat zien hoeveel elektriciteit de wagens gebruiken. BMW i4 en Tesla Model 3 komen als winnaars uit de bus. De elektrische auto’s van Audi en Mercedes zijn de minst efficiënte modellen

Verschil van 595 euro in jaarlijkse oplaadkosten

Het doel van deze nieuwe beoordelingsmethode is om consumenten te laten weten welke elektrische auto’s beter zijn voor de portemonnee. Er is een verschil van maar liefst 500 pond (595 euro) in jaarlijkse oplaadkosten tussen de beste en de slechtste wagens. Er wordt gekeken naar verschillende aspecten. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken hoe goed het elektrisch vermogen wordt omgezet in kilometers op de weg. Ook de snelheid waarmee de batterij wordt opgeladen en hoeveel kWh er nodig is per kilometer, telt mee in de beoordeling. Sommige elektrische auto’s zijn uitgerust met specifieke functies en accessoires om het stroomverbruik te minimaliseren. Denk hierbij aan warmtepompen, klimaatregeling en de intelligente recuperatie van remenergie. Ook deze functies hebben invloed op de score.

Mercedes-Benz EQV het minst energiezuinig

De elektrische auto’s zijn ingedeeld in de klassen A++ t/m E. A++ is het best, E het slechts. De BMW i4 en Tesla Model 3 hebben de maximale A++-classificatie gekregen en zijn dus het meest energiezuinig. De Mercedes EQS, Citroen Ami, Renault Twizy en Peugeot e208 zijn voorzien van een A+ kwalificatie. De Mercedes-Benz EQV heeft het slechtste label kregen. Het is de enige elektrische wagen die een E-classificatie heeft gekregen. De Audi E-tron en Mercedes-Benz EQC hebben een D-label gekregen. Het is nog niet bekend of deze E-Rating’ van website Electrifying.com standaard ingevoerd gaat worden in de industrie. 

Energielabel voor brandstofauto’s

Het energielabel voor brandstofauto´s is sinds 2001 verplicht voor alle nieuwe personenauto’s die in de Europese Unie verkocht worden. Het energielabel geeft aan hoe zuinig een auto is. Er zijn zeven energielabels (A t/m G), die allemaal een eigen kleur hebben. Het donkergroene A-label staat voor de zuinigste auto’s en het rode G-label voor de minst zuinige auto’s. Op het energielabel vind je ook informatie over het brandstofverbruik, CO2-uitstoot en de relatieve zuinigheid van de auto. Niet alleen auto’s worden voorzien van energielabels. Ook woningen en elektrische apparaten krijgen een energielabel. Door energiezuinige apparaten aan te schaffen en energie vergelijken, kunnen consumenten jaarlijks veel geld besparen.

Subsidies en regelingen elektrisch rijden

Een energielabel geeft dus aan hoe zuinig een elektrische auto is. Dat is een goede manier om te besparen op elektrisch rijden. Ook met een aantal regelingen en subsidies kun je op elektrisch rijden besparen. Dat kan met de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Wanneer particulieren een nieuwe of gebruikte elektrische auto kopen, dan kunnen zij subsidie aanvragen. De subsidie geldt ook voor particulieren die privé een elektrische auto willen leasen. Bovendien hoef je bij een volledig elektrische auto geen aankoopbelasting (bpm) af te dragen en is er geen wegenbelasting verschuldigd.