Binnenkort zal worden teruggekeken op het decennium waarin elektrische auto’s gemeengoed werden. Regeringen hebben plannen aangekondigd om auto’s op fossiele brandstoffen geleidelijk uit de showroom te halen. Verschillende fabrikanten hebben aangekondigd dat ze meer elektrische auto’s zullen uitbrengen. In veel gevallen is er een concreet jaartal verbonden aan de overstap naar puur elektrische aanbiedingen-2019 in het geval van Renault met zijn Captur SUV en 2022 voor Citroën C3 Aircross plug-in hybride.
Klimaatverandering is een van de grootste problemen waarmee de mensheid vandaag wordt geconfronteerd. Auto’s dragen in hoge mate bij tot de klimaatverandering omdat zij kooldioxide in de atmosfeer brengen wanneer zij gas of diesel verbranden. Hoewel de hoeveelheid koolstofdioxide die een elektrische auto uitstoot afhangt van de energiemix van een land, worden EV beschouwd als goed voor de bestrijding van klimaatverandering.
De Europese Unie zet daarom sterk in op een toename van het aantal elektrische auto’s. Uit eind 2020 uitgelekte plannen bleek hoe de Europese beleidsmakers tegen dit doel aankijken: tegen 2030 moeten er minstens 30 miljoen elektrische auto’s op de Europese wegen rijden. Het klinkt als veel, maar het valt mee als je bedenkt dat er ruwweg 280 miljoen auto’s op de Europese wegen rijden. Tegen 2030 zullen dat er ongetwijfeld nog meer zijn, wat betekent dat als de doelstelling wordt gehaald minder dan tien procent van de voertuigen waarschijnlijk volledig elektrisch zou zijn.
Een “shut-in society” of een kluizenaar maatschappij
Het is geen verrassing om te horen dat onze maatschappij meer naar een gesloten of kluizenaars maatschappij gaat. We zien technologieën zoals Virtual Reality of ontwikkeling op het internet dat er voor zorgt dat je veel meer kan van thuis uit. Eten bestellen ? Daar is een app voor. Winkelen in een supermarkt? Daar is een app voor en zo geleverd thuis.
Simpele entertainment zoals cinema of een film gaan huren is vervangen door het streamen van Netflix of andere video-on-demand. Casino spelen? Kan je ook gewoon in je pyjama thuis. Misschien herinner je zich nog dat je vroeger kon gaan gokken op paardenraces of dat kan nu allemaal gebeurt online op bet777.be.
De overheid en elektrische wagens:
Maar om de doelstelling van 30 miljoen elektrische voertuigen tegen 2030 te halen, zal het verkoopcijfer van BEV’s aanzienlijk moeten stijgen. In 2020 werden in de EU al meer dan een half miljoen nieuwe volledig elektrische auto’s verkocht, maar dit is nauwelijks genoeg voor Europa als geheel als het die ambitieuze doelstelling wil halen. Voor duurzame groei moet de markt voor elektrische auto’s de oplaadinfrastructuur en het aanbod van autofabrikanten blijven uitbreiden.
Voorlopig heeft de EU alleen de toegestane gemiddelde CO2-uitstoot per autofabrikant verlaagd om merken aan te moedigen meer elektrische auto’s uit te brengen. Maar in het Verenigd Koninkrijk – dat zich heeft losgemaakt van de EU – gaan ze al een stap verder: door diesels helemaal te verbieden en benzine bijna overbodig te maken! Hybrides mogen nog tot 2035 worden verkocht, maar alleen als ze een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot van de uitlaat. Tegen die tijd moeten motoren in nieuwe aanbiedingen volledig zijn geëlimineerd!
Hoewel de Britse markt natuurlijk maar een deel van de Europese markt is, is het duidelijk dat autofabrikanten hierop moeten anticiperen. Uiteindelijk zal de EU waarschijnlijk met een duidelijke grens komen over wat nul-emissievoertuigen zijn. Maar in ieder geval maken de steeds strengere CO2-emissie-eisen het onmogelijk dat auto’s met brandstofmotor op termijn niet worden uitgefaseerd.
Volvo:
Volvo toont ook visie door zijn hele autolijn om te vormen tot een uitsluitend elektrisch aanbod. Het bedrijf zegt dat het tegen 2030 geen niet-elektrische auto’s meer zal maken. Maar voor die tijd is Volvo van plan om een aantal benzineslurpers uit het huidige gamma te halen en het aanbod aan te scherpen als voorbereiding op de volledige overstap van fossiele brandstoffen.
De C40 Recharge is het eerste model van het merk met een volledig elektrische aandrijflijn. Andere EV’s zullen de komende jaren volgen, waaronder één die ook de XC40 zal vervangen.