De overstap naar elektrisch rijden is duidelijk merkbaar in Nederland. Deze verschuiving wordt actief gestimuleerd met behulp van subsidies, milieuzones en belastingvoordelen die overheden en autofabrikanten inzetten. Toch blijkt dat veel automobilisten nog altijd kiezen voor een gebruikte brandstofauto. Is dit verstandig of loop je als consument achter op een groenere toekomst?
Beperkt aanbod gebruikte EV’s
Het aanbod tweedehands elektrische auto’s is simpelweg beperkt. Daarbij komt dat gebruikte elektrische voertuigen risico’s met zich meebrengen zoals een verminderde actieradius en verouderde batterijtechniek. Bij veel consumenten roepen deze belangrijke zaken twijfels op over de restwaarde en betrouwbaarheid van de EV. Consumenten die op zoek zijn naar een gebruikte auto met goede prijs-kwaliteitsverhouding komen al snel uit bij een occasion met verbrandingsmotor. Traditionele auto’s blijven op deze manier populair op de occasionmarkt.
Bij de aanschaf van een traditionele tweedehands auto is transparantie over onderhoudsgeschiedenis en vorige eigenaren van groot belang. Kies voor een betrouwbaar platform en koop een gebruikte auto met BYmyCAR. Hier vind je een breed aanbod aan Mercedes occasions inclusief gecontroleerde kilometerstanden en garanties.
Hoge aanschafprijs
Hoewel elektrische voertuigen op de lange termijn duurzamer zijn in gebruik, blijft de hoge aanschafprijs voor veel mensen een struikelblok. Een nieuwe EV kostte in 2024 gemiddeld ruim €45.000, waar een degelijke tweedehands diesel- of benzineauto rond de €18.000 kostte. Zelfs met een aanschaf-subsidie tot €2.950 is dit verschil voor veel gezinnen of zelfstandigen simpelweg te groot. Occasions zoals de Skoda Kodiaq scoren hoog op betrouwbaarheid en bieden consumenten een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Veel automobilisten kiezen voor soortgelijke opties omdat de huidige aanschafprijs van EV’s boven hun budget ligt.
Beperkte laadinfrastructuur
In heel Nederland zien we steeds meer laadpunten; de elektrische laadinfrastructuur is over het algemeen degelijk. Slimme laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens en bestelbusjes is bovendien in opmars. Toch zijn er plaatsen, vooral in buitengebieden, waar deze infrastructuur nog niet optimaal is. Op deze locaties zien we dat occasions met verbrandingsmotor nog altijd domineren. Daarbij komt dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om een EV thuis op te laden, wat de overstap naar elektrisch rijden in de praktijk lastig maakt.
EV-stimulansen
Via verschillende regelingen stimuleert de overheid elektrisch rijden. De SEPP-regeling (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren) biedt particuliere kopers tot €2.950 subsidie bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto en tot €2.000 bij een gebruikte EV. Bovendien zijn er fiscale voordelen zoals vrijstelling van wegenbelasting en BPM, en voor zakelijke rijders een lagere bijtelling. Autohandelaren bieden soms acties en inruilpremies bij de overstap naar elektrisch. Hoewel deze initiatieven effect hebben, zien we in veel plaatsen alsnog tweedehands occasions domineren.
Verdeelde meningen over duurzaamheid
Wanneer je veel kilometers maakt met een elektrische auto merk je waarschijnlijk de milieuvriendelijke voordelen. Toch zijn er ook andere factoren die meespelen en consumenten doen twijfelen aan de duurzaamheid van EV’s. De productie van elektrische voertuigen, met name de batterij, kost namelijk veel grondstoffen en energie. Een tweedehands auto voor langere tijd blijven gebruiken, zeker als je relatief weinig rijdt, wordt door velen gezien als alternatieve groene optie.
De lagere kosten en het ruime aanbod occasions met een verbrandingsmotor wegen in 2025 voor veel consumenten toch zwaarder dan de financiële stimulansen voor elektrische auto’s. Ondanks de toenemende druk van elektrisch rijden, kiezen veel Nederlanders alsnog voor de betrouwbaarheid van een tweedehands diesel- of benzineauto.