Over uw auto

Home Over uw auto
Welke onderdelen heeft een auto? Wat is hun functie? En hoe controleert u of deze nog goed zijn? Op deze pagina vindt u technische informatie over uw auto. Deze informatie helpt u problemen te herkennen en tijdig op te lossen.

Accu

De accu voorziet uw auto van stroom. Bij normale auto’s hebben accu’s 12V. De ampère kan verschillen. De accu heeft het vooral in de winter moeilijk, omdat door de kou de opslagcapaciteit van de accu afneemt. Maar ook in extreme hitte heeft de accu het zwaar en kan deze kortsluiting veroorzaken. Dan is de accu echt kapot en dient deze vervangen te worden.

Accu

Een accu laadt tijdens het rijden van de auto altijd op totdat deze helemaal opgeladen is. Het starten van de auto vergt veel stroom van de accu, het is daarom belangrijk om regelmatig wat langere stukken (15+ km) te rijden. Hierdoor krijgt de accu de tijd om weer volledig op te laden.

Accu check/vervangen
Tegenwoordig zijn accu’s onderhoudsvrij. Deze worden gebruikt totdat ze niet meer goed hun voltage kunnen behouden. Dan is het tijd om ze te vervangen.

Airco

Airco

We weten allemaal wat een auto airconditioning doet. Het koelt de auto op warme zomerdagen. Daarnaast haalt de airco vocht uit de lucht. Dus bij vochtig weer handig om ramen te ontwasemen. Maar hoe werkt de airco?

De werkwijze van een airconditioning

De airconditioning van een auto is een samenspel tussen verwarming en koudemiddelcirculatie. Dit maakt het mogelijk de gewenste temperaturen aan te houden, volledig onafhankelijk van de weersomstandigheden. Daardoor is een airconditioning een belangrijke factor voor de veiligheid en het rijcomfort.

Koudemiddelcirculatie

De onderlinge componenten van de koudemiddelcirculatie zijn door slangen met elkaar verbonden en vormen een gesloten systeem. In het systeem circuleert (aangedreven door een compressor), het koudemiddel. De kringloop wordt in twee segmenten opgedeeld. Het deel tussen de compressor en het expansieventiel wordt hogedrukzijde (geel/rood in afbeelding) genoemd. Het deel tussen het expansieventiel en de compressor heet lagedrukzijde (blauw in afbeelding).

In de compressor wordt het gasvormige koudemiddel samengeperst (hoge temperatuur). Het wordt onder hoge druk door de condensor geperst. Daarbij wordt aan het sterk verhitte koudemiddel warmte onttrokken waardoor het condenseert (van gasvormig naar vloeibaar). De droger, het volgende station, scheidt verontreinigingen en vocht van het nu vloeibare koudemiddel. Hierdoor wordt de effectiviteit van het systeem gewaarborgd en verontreiniging en beschadiging van de componenten voorkomen.

Werking airco

Het is raadzaam uw airco regelmatig (eens per week) te gebruiken voor minimaal 10 minuten. Zo voorkomt u uitdroging van de leidingen en pakkingen. Daarnaast zorgt regelmatig gebruik ervoor dat er geen schimmelvorming kan plaatsvinden.

Airco bijvullen
Uw auto airco is niet onderhoudsvrij. De vloeistof dat de airco gebruikt om koude lucht te genereren moet in de loop van de tijd aangevuld worden. Anders zal uw airco niet goed koelen en kunnen zelfs essentiële onderdelen (die best prijzig zijn) stukgaan.

Banden en velgen (wielen)

Banden

Het enige onderdeel dat de auto met de weg verbindt. Wanneer u alle 4 de raakoppervlakten van de banden bij elkaar optelt zal dit ongeveer dezelfde oppervlakte hebben als een A4 vel.

Banden zijn er in alle soorten en maten. Bij banden bepaalt de prijs meestal ook de kwaliteit. Met kwaliteit bedoelen we grip, levensduur, weggeluid en de snelheid die de band aankan.

Even de cijfers uitleggen die de maten van de band bepalen. We nemen een standaard maat, bijvoorbeeld: 195/65 R15 (91H).

Bandenmaat uitleg

Hierin is:
195 de bandbreedte in mm.
65 de verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in % (65% van 195 mm).
15 de diameter van een velg in inches.
H geeft de toegestane maximumsnelheid van de band aan. In dit geval 210 km per uur.

Extra toevoegingen:
R geeft de bandopbouw aan. (R = radiaalband, B = gordelband, D = diagonaalband)
91 is een indexering voor het draagvermogen van een band. In dit geval kan de band 615 kilo dragen.

Banden vervangen
Bij een normale auto zullen de banden ongeveer 20 duizend km meegaan. Maar dit kan verschillen per merk band en rijstijl.
Om de banden door de APK te krijgen moeten deze minimaal een profiel hebben van 1.6mm. Aangeraden wordt om bij 2mm de banden te vervangen. Dit is voor uw veiligheid.

Velgen en wielen

Het wiel van een auto moet sterk zijn. Wielen van een auto zijn functioneel maar daarnaast ook een sieritem. Aluminium velgen worden veel gebruikt om een auto een stoere en sportieve look te geven. Aluminium velgen zijn ook aan te raden omdat deze vaak meer lucht doorlaten waardoor de remmen beter gekoeld worden.

Stalen velgen

Aluminium velg

Een aluminium velg is vaak lichter dan een metalen velg. Daarbij is aluminium vaak in mooie vormen gegoten. Metalen wielen zijn de traditionele zwarte met ronde gaten erin voor toch nog wat koeling voor de remmen. Omdat metalen wielen vaak niet mooi gevonden worden zetten mensen er wieldoppen op. Ze geven de metalen velg dan een wat meer aluminiumvelg look.

Aluminium velg

Benzinefilter

Benzinefilter

Onder in de benzinetank van uw auto ligt altijd vuil dat met de jaren is gaan zinken. Dit komt omdat de benzine van het pompstation nooit 100% schoon is. Om ervoor te zorgen dat de motor alleen schone benzine binnen krijgt is er een benzinefilter geïnstalleerd. Deze houdt de kleine vuildeeltjes tegen.

Benzinefilter

Benzinefilter vervangen
De benzinefilter raakt na verloop van tijd verstopt en dient dus vervangen te worden. Over het algemeen wordt de benzinefilter elke 50 duizend km vervangen. De benzinefilter wordt bij een grote beurt vervangen.

Een vervuilde benzinefilter kan meerdere problemen veroorzaken:

  • Moeilijk starten
  • Inhouden bij gas geven
  • Onregelmatig lopen van de motor

 

Het is dus erg belangrijk om dit in de gaten te houden.

Bougies en bougiekabels

Bougies

Bougies geven een vonk af elke keer dat er lucht en benzine in de cilinders van de motor wordt gespoten. Elke cilinder in de motor heeft een eigen bougie. Dus het aantal bougies verschilt per auto/motor. Wanneer het mengsel van benzine en lucht ontbrandt, ontstaat er kracht. Deze kracht drijft vervolgens de wielen aan.

Een bougie is dus een belangrijk onderdeel van de motor. Zonder een bougie zal een motor niet lopen. Dieselmotoren hebben een gloeidraad in plaats van een bougie. Omdat diesel minder snel ontbrandt wordt deze onder hoge druk met een gloeidraad tot ontbranding gebracht.

Bougies vervangen
Bougies zijn onderhoudsvrij. Ze dienen gemiddeld elke 60 duizend km vervangen te worden.

Bougie en bougiekabels

Bougiekabels

We weten al dat een bougie een vonk geeft voor ontbranding. Maar om dit te kunnen doen heeft de bougie stroom nodig. Deze stroom wordt door de bougiekabels geleverd. De bougiekabels worden vastgeklikt op de kop van de bougie waardoor ze altijd goed verbonden zijn.

Bougiekabels vervangen
Bougiekabels zijn onderhoudsvrij, maar kunnen met de jaren uitdrogen. Het kan zijn dat ze dan niet meer de juiste stroomwaardes aan de bougie doorgeven. Dan is het tijd om ze te vervangen.
Wanneer een bougiekabel niet meer goed functioneert, kan de auto op minder cilinders lopen. Dit is duidelijk merkbaar. De trekkracht van de motor neemt af, de motor loopt niet meer soepel en begint ook vaak te pruttelen.

Distributieriem

Distributieriem

De distributieriem is een getande riem die in moderne verbrandingsmotoren de overbrenging vormt tussen de krukas en een of meer nokkenassen. De nokkenas opent en sluit de kleppen, die zich doorgaans in de cilinderkop bevinden. Niet elke auto heeft een distributieriem, sommige merken gebruiken een ketting of tandwielen. De voordelen van een riem zijn dat hij:

-Minder geluid maakt
-Geen smering nodig heeft
-Lichter van gewicht is

Werking distributieriem

Distributieriem vervangen
Een nadeel van een distributieriem is dat deze regelmatig vervangen dient te worden, omdat hij aan slijtage onderhevig is en daardoor zou kunnen breken. Wanneer dit het geval is, kunnen de zuigers in de bovenste stand de geopende kleppen raken en ernstig beschadigen, wat zeer prijzige reparaties tot gevolg heeft. De meeste distributieriemen hebben een levensduur van 60 tot 120 duizend km of een aantal jaren voorgeschreven door de fabrikant. Waarbij de maatstaf (afgelegde weg of tijd) doorslaggevend is voor het vervangen van de riem. Bij extreme weersomstandigheden of wanneer zware prestaties van het voertuig worden geëist, dient de riem vaker te worden vervangen.

Koeling van de motor (koelvloeistof en radiateur)

Door het motorblok van uw auto lopen kanalen waar de koelvloeistof door wordt gepompt. De naam zegt het al, koelvloeistof. Koelvloeistof zorgt ervoor dat het motorblok op de juiste temperatuur blijft. Bij de meeste auto’s is dit 90 graden Celsius.

Koelvloeistof

Wanneer een motor (vooral in de zomer) warm begint te worden wordt de koelvloeistof door de radiator (meestal voorin de auto) gepompt waar het afgekoeld wordt door de rijwind of de koelfan van de auto. Deze koelere koelvloeistof gaat vervolgens weer terug naar de motor om deze op de juiste temperatuur te houden.

Radiateur

Koelvloeistof vervangen
Koelvloeistof dient gemiddeld elke 2 jaar vervangen te worden. De koelvloeistof wordt bij een grote beurt nagekeken en indien nodig vervangen.

Koppeling

Koppeling

Iedereen heeft wel eens van de koppeling gehoord, maar slechts weinigen weten hoe deze werkt. Sterker nog, bijna niemand ziet een koppeling met zijn of haar eigen ogen. Het is een belangrijk onderdeel wat diep verborgen ligt tussen de versnellingsbak en de motor. Het ‘koppelt’ de versnellingsbak met de motor.

Koppeling

Deze ziet er als volgt uit. Er zijn 2 platen. Deze platen worden met hele sterke veren (drukgroep) tegen elkaar aan gedrukt. Wanneer u bijvoorbeeld de eerste versnelling selecteert, dan drukt u het koppelingspedaal in. Nu zijn de twee koppelingsplaten los van elkaar. Wanneer u het koppelingspedaal loslaat komen deze twee platen tegen elkaar aan en verbindt u in feite de versnellingsbak aan de motor en begint de auto te rijden.

Koppeling vervangen
De koppeling is onderhoudsvrij. Het verschilt echter sterk wanneer deze vervangen dient te worden. Dit heeft te maken met uw rijstijl en rijomstandigheden. In stadsverkeer slijt een koppeling veel sneller omdat u vaak moet (ont)koppelen. Op de snelweg hoeft dit dan weer minder vaak en slijt de koppeling minder snel.

Over het algemeen gaat een koppeling jaren mee en kan deze vaak meer dan 100 duizend km afleggen. De koppeling dient pas vervangen te worden als de platen versleten zijn of als de drukgroep (de veren) niet meer goed functioneren. In het geval van de drukgroep wordt aangeraden de platen ook mee te vervangen, omdat het veel tijd kost om deze uit elkaar te halen en u dit niet dubbel wilt laten doen.

Luchtfilter

Luchtfilter

De luchtfilter van uw auto is een belangrijk onderdeel. Het zorgt ervoor dat stofdeeltjes uit de lucht gefilterd worden, zodat alleen schone lucht gebruikt wordt voor het verbrandingsproces in de motor. Een luchtfilter dient regelmatig vervangen te worden; door een vervuild luchtfilter kunnen er problemen ontstaan. In ieder geval wordt het benzineverbruik ongunstig beïnvloed.

Luchtfilter

Luchtfilter vervangen
Het wordt aangeraden om een luchtfilter na ongeveer 25 duizend km te vervangen of in ieder geval tenminste eenmaal per jaar. Indien de luchtfilter van uw auto sinds lange tijd niet vervangen is geweest kunt u toenemende trekkracht van uw auto voelen wanneer u deze door een nieuw exemplaar vervangt. De luchtfilter wordt bij een grote beurt vernieuwd.

Motorolie en oliefilter

Motorolie

Olie komt tussen alle bewegende delen in de motor terecht en zorgt voor een dun beschermlaagje. Zonder olie zou de motor heel snel vastlopen omdat metalen onderdelen tegen elkaar aanlopen. Dit creëert extreme hitte en zonder smering zouden de onderdelen zo warm worden dat ze in elkaar vast gaan zitten of zelfs smelten. De motor zou dan compleet gereviseerd moeten worden.

Olie zorgt er dus voor dat de motor niet warmloopt en dat de inwendige bewegende delen (bijna) niet slijten. Olie zorgt ervoor dat de meeste auto’s met gemak 200 duizend km meegaan. Een goed onderhouden motor zou zelfs 400 duizend km kunnen halen. Hierin zijn echter geen garanties te geven.

Dit verschilt ook per automerk. Mercedes staat bekend om zijn motoren die regelmatig over de 300 duizend km meegaan. De dieselmotoren van Mercedes halen regelmatig meer dan 500 duizend km. Dat is dan ook één van de redenen dat ze zoveel in de taxi-branche worden ingezet (denk aan de E-klasse).

Olie vervangen

Oliefilter

De olie in uw auto wordt constant rondgepompt door de motor. Door het gebruik van uw motor vindt er slijtage plaats. Er komen minuscule metalen delen in de olie terecht. Om ervoor te zorgen dat deze deeltjes niet terugkomen in de bewegende delen van de motor is een oliefilter geplaatst. Deze houdt de deeltjes en het vuil in de olie tegen zodat alleen schone olie door de motor rondgepompt wordt. Dit verlengt de levensduur van de motor en zorgt dat deze soepel blijft lopen.

Oliefilter

Verversen motorolie en oliefilter
Gemiddeld dient motorolie elke 10 duizend km vervangen te worden. Indien u weinig rijdt geldt er vaak een tijdsbestek waarna de motorolie vervangen dient te worden omdat olie in de loop van de tijd zijn smeerkwaliteiten verliest. Het exacte tijdsbestek en kilometerstand waarbij de motorolie vervangen dient te worden staat in het onderhoudsboekje van uw auto aangegeven.

Dit verschilt per auto en per merk. Ook rijomstandigheden spelen een rol. Bij het vervangen van de motorolie is het altijd aan te raden om ook de oliefilter mee te nemen. Deze raakt na een bepaalde tijd verstopt en dat kan het doorstromen van de olie verminderen en daarmee de soepele werking en levensduur van uw motor nadelig beïnvloeden. Olie en oliefilter worden bij een kleine beurt altijd vernieuwd.

Remmen

Remmen (trommelrem en remschijven)

Er zijn twee soorten remmen. Vroeger werd vooral de trommelrem veel gebruikt. Tegenwoordig hebben de voorwielen bijna altijd een remschijf, bij de achterwielen verschilt het nog wel eens. Bij kleine auto’s worden soms trommelremmen op de achteras geplaatst. Bij snelle en zware auto’s zijn alle 4 de remmen schijfremmen. Schijfremmen kunnen meer remkracht genereren omdat ze open zijn. Hierdoor koelen ze beter en kunnen ze vaker hard remmen zonder oververhit te raken. Wij gaan ons verdiepen in de schijfrem omdat dit verreweg het meest voorkomt.

Schijfrem

De schijfrem is een metalen plaat (vaak ook dubbele platen tegen elkaar) met remblokken. Deze blokken zitten vast in de remklauwen en de remklauw zit dan weer vast aan de auto zelf. De remschijf zelf draait met het wiel mee. Wanneer u op het rempedaal drukt, komen de remblokken tegen de remschijf aan en door de wrijving remt de auto af.

Koeling remschijf

De remmen aan de voorzijde van uw auto slijten sneller dan de achterzijde. Dit komt omdat 70% van de remkracht van de voorremmen komt. De achterremmen moeten minder hard werken en slijten dan ook minder snel.

Remschijven vervangen
Remschijven gaan over het algemeen ongeveer 60 duizend km mee. U weet dat een remschijf aan vervanging toe is wanneer er meer dan 2mm uitstekende rand te voelen is aan de buitenkant van de remschijf. Er zijn wetten voor hoeveel een remschijf mag afslijten. Naarmate deze dunner wordt verliest het zijn kracht. Indien u te lang doorrijdt met ingesleten schijven kunnen deze bij hard remmen zelfs breken.

Remblokken vervangen
De remblokken kunt u zelf gemakkelijk controleren. Deze gaan over het algemeen 20 duizend km mee. Soms is het nodig om het wiel eraf te halen om dit goed te zien. Maar u ziet de remklauw met daarin de remblokken. De remblokken hebben een metalen deel met daarop de blokjes die de remfunctie mogelijk maken. U kunt zo zien of de blokjes bijna tegen het metaal aan zitten of dat het nog wel dikte genoeg heeft om een tijdje mee te gaan.

Remblokken nieuw - oud

Schokdempers en veren

Schokdempers

Schokdempers zijn beweegbare poten die oneffenheden in de weg opvangen. Daarnaast zorgen de schokdempers ervoor dat de auto in een bocht zo stabiel mogelijk blijft en niet teveel overhelt.

Schokdemper met veer

Veren

De veren zitten om de schokdempers heen (in sommige gevallen ernaast) en bepalen de hoogte van de auto. Deze zorgen dat de schokdempers na het inzakken weer terug naar de juiste hoogte gaan. Schokdempers en veren werken samen om een auto zo comfortabel en veilig mogelijk te maken. Gemiddeld gaan schokdempers 60 keer per minuut op en neer om alle oneffenheden in de weg op te vangen.

Vering vervangen
Veren zijn onderhoudsvrij. Maar bij veel roest dienen ze vervangen te worden omdat ze anders kunnen breken.

Schokdempers vervangen
Schokdempers slijten met de jaren en dienen over het algemeen na elke 80 duizend km vervangen te worden.

U weet dat uw schokdempers niet goed zijn als de auto meer dan normaal overhelt in bochten. Of als bij stevig remmen de auto met de neus omlaag duikt. Ook zal de auto zijwindgevoeliger worden wanneer de schokdempers niet meer goed zijn. Dan is het tijd om deze te vervangen.

Uitlaat

Uitlaat

Het zit iets ingewikkelder in elkaar dan de meeste mensen denken. Een uitlaat zorgt ervoor dat de verbrande lucht uit de motor veilig naar buiten kan.

Vanuit de motor is er het uitlaatspruitstuk. Deze is direct verbonden met de uitlaat. De uitlaat loopt (bij auto’s waar de motor voorin zit) van voren helemaal naar de achterkant van de auto. Op de uitlaatlijn zit eerst een katalysator. Deze moet de vervuilde lucht minder schadelijk maken en het geluid dempen. Na de katalysator zit er meestal een middendemper, puur om het geluid verder omlaag te brengen. Op het einde van de uitlaat zit er vervolgens een einddemper. Ook deze dempt het geluid verder voordat de lucht de uitlaat verlaat.

Uitlaat

Uitlaat repareren/vervangen
Een uitlaat is onderhoudsvrij. Bij sommige auto’s is deze van roestvrijstaal. Bij BMW’s bijvoorbeeld is dit het geval. Maar bij de meeste auto’s zijn ze van staal. Deze kan met de jaren gaan roesten en gaten vertonen. Dit zult u duidelijk horen omdat het geluid van de auto dan harder wordt. U kunt ervoor kiezen om dat stuk van de uitlaat te vernieuwen of het gat dicht te laten lassen.

Ook de einddemper kan gaan roesten. Dan dient ook deze vervangen te worden. Anders zal uw auto de APK niet halen.

Versnellingsbak

Versnellingsbak

De meest voorkomende versnellingsbak is de mechanische (handgeschakelde) versnellingsbak, die dan ook voorkomt bij zowel voorwiel- als achterwielaangedreven auto’s. Bij voorwielaangedreven auto’s gaan er vanuit de versnellingsbak aandrijfassen naar de voorwielen en bij achterwielaangedreven auto’s gaat er een aandrijfas naar de cardanas (differentieel) waarbij vervolgens weer assen naar de achterwielen gaan. In beide gevallen gaat er vanuit de versnellingsbak een price as naar de koppeling die dan weer in verbinding staat met de motor.

Handgeschakelde versnellingsbak

Waarom een versnellingsbak? Dit is om de overbrenging naar de aangedreven wielen te veranderen zodat er bij een andere snelheid/toerental overgegaan kan worden naar een andere overbrenging.

De versnellingsbak ziet er gecompliceerd uit en bestaat voornamelijk uit vaste en beweegbare assen die in lagers lopen, met daarop meedraaiende tandwielen, die dan weer via de schakelpook en eventuele schakelstangen geschakeld worden met behulp van schakelvorken. U zult begrijpen dat draaiende tandwielen niet zomaar met elkaar in verbinding kunnen worden gebracht, dit gebeurt dan ook met behulp van synchromesh ringen die er voor zorgen dat de tandwielen synchroon lopen. Dus als u tijdens het schakelen gekraak van tandwielen hoort is het in de meeste gevallen zo dat de synchromesh ringen versleten zijn. De tandwielen van de achteruitversnelling hebben in tegenstelling tot de andere tandwielen rechte tanden, vandaar het gierende geluid wanneer u met hogere snelheid achteruit rijdt. Bij alle andere tandwielen lopen de tanden schuin weg om het schakelen te vergemakkelijken.

Werking versnellingsbak

Versnellingsbak reviseren/vervangen
Als er problemen zijn met de versnellingsbak zit er weinig anders op dan de bak te laten reviseren of een andere (tweedehandse) bak te monteren. Bij revisie wordt natuurlijk alles vervangen wat versleten is, denk hierbij vooral aan de lagers en synchromeshringen. Versnellingsbakrevisie is een kostbare aangelegenheid. Persoonlijk adviseren we bij een oudere auto een tweedehands versnellingsbak te monteren.

De versnellingsbak is onderhoudsvrij. Vaak gaat deze even lang mee als de auto. Maar bij verkeerd gebruik kan deze sneller slijten en soms zelfs kapot gaan. Het enige onderhoud dat u aan de versnellingsbak kunt doen is de olie verversen die erin zit. Hoewel de meesten zullen zeggen dat dit nooit nodig is omdat er ‘lifelong’ olie in zit, zult u bij oudere auto’s wel vooruitgang in soepelheid merken wanneer de bakolie vervangen is. Om een goede werking te garanderen raden wij aan de bakolie elke 100 duizend km te laten vervangen.